SANA ON NIIN KUIN SE SANOTAAN.

Kaiken takana on sana. Kuvan takana on sana. Ja alussakin oli sana.

Sanoja voi olla yksi, jolloin sitä kutsutaan nimeksi.

Sanoja voi olla muutama, jolloin niitä kutsutaan kiteytykseksi, lupaukseksi tai sloganiksi.

Ja sitten sanoja voi olla paljon. Silloin puhutaan tarinasta, sisällöstä, filmikäsikirjoituksesta, hissipuheesta, leipätekstistä tai kirjasta.

Tässä ne markkinointiviestinnän muuttujat ovat. Ja järjestyskin.

Ensin pitää päättää kuka puhuu.

Sitten pitää päättää mitä puhuu.

Ja viimein että miten puhuu ja missä.

Sitten ollaankin jo aika pitkällä.

JOS MAATA KOHTI SYÖKSYY HUOMENNA LÄPIMITALTAAN 1 KM ASTEROIDI, HUUMORIA TAI MUITAKAAN TEHOKEINOJA EI TARVITA ASIAN PERILLEMENOON.

Joskus asiat ovat niin selkeitä ja vaikuttavia, että mainonnalliset tehokeinot ovat tarpeettomia, jopa haitallisia.

Mullistavan tehoavan syöpälääkkeen lanseeraamisessa ei kannata käyttää puujalkoja. Asia otetaan vastaan hurraten muutenkin.

Sen sijaan silloin kun viesti on useimmille vastaanottajista yhdentekevä (kuten valitettavasti 99,9% tapauksissa on), erilaiset mainonnalliset tehokeinot ovat hyödyllisiä, jopa välttämättömiä.

HUUMORI JA MUUT TEHOKEINOT OVAT MAITO, JOLLA VASTAANOTTAJILLE SUHTEELLISEN YHDENTEKEVÄ VIESTI SAADAAN HUUHDOTTUA ALAS HEIDÄN KURKUISTAAN.

Se nyt vaan on niin, että elämme yltäkylläisyyden maailmassa, jossa oikeilla ja relevanteilla ominaisuuksilla on vaikea differoitua.

Silloin kannattaa miettiä asian esittämistä mukavasti, tehokeinojen säestyksellä. Voi käyttää huumoria tai sarkasmia. Voi tunnelmoida tai jopa itkettää.

Tärkeä on oivaltaa että vastaanottajat eivät elä kyltymättömässä tiedonjanossa juuri meidän tuotteemme tai palvelumme suhteen. Ehei, heillä on paljon muutakin mietittävää.

KUN MAINONTA TÄYTTÄÄ KIUSAAMISEN TUNNUSMERKIT, VASTAANOTTAJALLA ON KYLLÄ KEINOT HANKKIA LÄHESTYMISKIELTO.

Jankutus, komentelu ja huutaminen saattavat toimia lasten kasvatuksessa, mutta aikuisiin ne eivät tehoa. Eivät ainakaan silloin kun heitä koitetaan saada vapaaehtoisesti ostamaan tuotetta x.

Hämmästyttävää miten aliarvostavasti monet brändit puhuvat kuluttajille. Ikään kuin vastaanottaja ei olisi ajatteleva ihminen ollenkaan.

”Mainoksen pitää ärsyttää mahdollisimman paljon, sitten kuluttajat ostavat” on maailman suurin vale.

JOS KÄYTÖSSÄ EI OLE MEGALUOKAN MEDIABUDJETTIA, KANNATTAA MIETTIÄ VIESTIN TERÄVYYTTÄ. (JA KYNÄN)

Ihmiset elävät viestintätulvassa, jossa he kohtaavat kymmeniä tuhansia kaupallisia viekoittelevia viestejä päivittäin. Miksi ihmeessä juuri sinun viestisi kiinnostaisi?

Kiinnostavuutta ei lisää, jos laitat tv-mainoksen taustalle letkeän viheltelyn. Niin tekevät kaikki muutkin.

Kiinnostavuutta ei lisää jos aloitat radiomainoksen nerokkaalla dramatisoinnilla, jossa mies huutaa ” Hei kulta…!!”

Ei myöskään läpäise suojamuuria jos aloitat viestisi sanomalla ”Tiesitkö, että”

KANNATTAA SIIS SANOA ERI TAVALLA KUIN MUUT.

Tavuja perkele.

jussi@turhala.fi
Kimmontie 11, 00610 Helsinki
+358 400 653 331